Något mycket spännande händer i hållbarhetsvärlden. Detta är att mode går cirkulärt, eller åtminstone försöker att röra sig i den riktningen.
Du vet redan att termerna hållbar och hållbarhet är väldigt breda och ibland blir de väldigt vaga, vilket är farligt eftersom det är då greenwashing kan lätt komma in.
Och det finns till och med oenighet om vad hållbart egentligen betyder. Är det synonymt med miljövänligt? Etiskt? Veganskt? Slow fashion? Alla ovanstående?
Tja, det fantastiska med cirkulärt mode är att de flesta av oss är överens om vad det betyder och vi vet vilka steg vi måste ta för att göra det till verklighet. Det är ett mål som kommer med en tydlig färdplan, vilket gör det ännu mer spännande och enkelt att visualisera.
Ett av huvudmålen med cirkulärt mode (och den cirkulära ekonomin) är att minska slöseri i modeindustrin, och nyckeln till att få det att hända är en fullständig omdesign av i stort sett allt i vår produktions- och konsumtionskultur.
Vad är problemet med modeavfall?
Avfall är ett designfel.
Denna mening kanske låter konstig. Men just nu är konsumtion nästan alltid lika med produktion och det är ett problem.
Detta betyder helt enkelt att vi nästan alltid producerar något nytt som gjorts från grunden – inte återanvänt eller återvunnet. Och det innebär att det skapas enorma mängder avfall.
I superenkla termer, cirkulärt tillvägagångssätt (och en cirkulär ekonomi) vill eliminera avfall från ekvationen och göra mode regenererande.
I genomsnitt köper vi 80 miljarder nya klädesplagg varje år över hela världen Ett plagg har använts i genomsnitt 4 gånger
95 % av kläderna som vi slänger hamnar på soptippen, även när de kan återvinnas.
Bara i USA skickas varje år 10,5 ton kläder till deponier
Kom också ihåg att när vi pratar om avfall talar vi inte bara om slöseri med slutprodukter, utan också slöseri med alla resurser som gick åt till att tillverka dem – såsom de mer än 2500 liter vatten vi behöver för att tillverka en bomulls t-shirt.
Så istället för att nöja sig med den här vinstcentrerade modellen för att producera-använda-slänga, vill den cirkulära ekonomin hålla allt inom kretsen.
Cirkulär ekonomi vs linjär ekonomi
För närvarande lever vi i en linjär ekonomi där vi producerar, använder och gör oss av med saker. Kort sagt är en cirkulär ekonomi en produktions- och konsumtionsmodell som kretsar mer eller mindre kring:
- att eliminera avfall från produktions- och konsumtionscykeln
- sluta kretsen av försörjningskedjor genom att använda och, som en sista utväg, återvinning eller kompostering med förnybara och regenerativa material.
- Att ändra vår linjära ekonomi för en modell som denna kommer att vara svårt men förmodligen är det den enda chansen vi har att göra saker rätt för vår planet.
Det finns många andra saker vi måste ta hänsyn till bortom att designa om hur vi producerar. För att nämna några:
- våra konsumtionsvanor
- vem gör våra grejer
- var och hur
- producent-konsument relatione
- innovation inom återvinning
Cirkularitet är en mycket lovande förändring som känns mer som en permanent lösning på modeindustrins alla problem och inte bara ett plåstermedel.
Så vad är cirkulärt mode?
Nu handlar cirkulärt mode om att tillämpa principerna från cirkulär ekonomi till modebranschen. Och det här är några av de saker vi behöver ändra för att göra mode cirkulärt.
1. Använda mer av de kläder som redan finns
Den moderna idén om mode är farlig eftersom den kretsar kring konsumption och produktion.
Trender kommer och går med ljusets hastighet, bokstavligen varje vecka i vissa fall med ankomsten av nya kollektioner till fast fashion butiker.
Och, för dem som uteslutande bryr sig om att äga trendiga kläder blir mode snabbt föråldrat.
Vi som konsumenter, behöver förändra vårt förhållande till kläder, vilket också innebär att varumärken behöver göra kläder som håller. Och de måste tillverkas för att hålla fysiskt och känslomässigt.
Fysiskt för att vi vill att de ska hålla jämna steg med slitage och påfrestningar. Vi behöver kvalitetsmaterial, gedigen konstruktion och sätt att reparera våra kläder om det skulle behövas.
Känslomässigt eftersom vi vill att de ska förbli relevanta året om, oavsett trend som kommer och går.
2. Hitta sätt att reparera, återanvända och återbruka material
Detta inkluderar alternativ för att återskapa, göra om, reparera och återanvända kläder och material när de inte är eftertraktade längre istället för att behöva slänga dem.
Återigen, för att göra detta möjligt, bör material göras för att hålla.
3. Att ha alternativ för att återvinna och kompostera
Ja, du kan kompostera kläder. De måste vara naturliga material utan kemiska färgämnen eller behandlingar och inte blandade med syntetiska material. Ett vanligt exempel är ull men du kan också kompostera algskjortor, apelsinskal läder och andra underverk som dem.
Enligt alla dessa principer för cirkulär ekonomi, återvinning och kompostering bör vara din sista utväg.
Reducera, återanvända, göra om, reparera, tänka om. Alla dessa saker är viktigt när det kommer till cirkulärt mode.
Hur som helst, det ska vara lätt att ta isär våra kläder till återvinna eller kompostera de olika delarna ordentligt om vi behöver slänga dem. Till exempel, polyesterfodret från en ullkappa bör tas av och återvinnas som syntet, medan ullen kan komposteras eller återvinnas för att få ett andra liv som en söt tröja.
Och glöm inte att vi behöver mycket innovation och höga investeringar i återvinning. Just nu återvinns bara cirka 10 % av de kläder vi skickar för att återvinnas och detta måste definitivt ändras.
4. Omdesign
Övergången till cirkulärt mode är i sig denna enorma omformning av hela produktions- och konsumtionssystemet.
Men vi måste också tänka på detta koncept i känsla för hur kläder är designade.
Vi har redan sagt att de måste göras för att vara lätta att fixa och återställa.
I ett perfekt cirkulärt system skulle vi undvika att använda visst material så mycket som möjligt eftersom vi vill försvaga den kopplingen mellan produktion och konsumtion som vi pratade om i början av detta inlägg.
Det betyder att vi vill prioritera förnybart material eller återvunna konsumentfibrer som återvunnen PET (inte idealisk men mycket bättre än ny PET), återvunnen ull, återvunnen bomull,…
Detta betyder också att vi bör uppmuntra design utan avfall.
5. Skapa och stödja cirkulära företag
Hela idén är att skapa den perfekta miljön för cirkulära företag att frodas, som second hand- och vintagebutiker och kläduthyrning.
Många nya företag har kommit upp på marknaden som vill hjälpa kunder att laga och reparera dina kläder så att de kan hålla längre.
De här typerna av företag är fantastiska för planeten eftersom de inte är resurskrävande och de främjar cirkularitet.
Men de är också bäst för hållbarhet. Second hand-butiker eller kläduthyrningstjänster kan hjälpa dig att följa den ”nya för mig”-metoden så att du kan förlänga livslängden på tidigare älskade kläder och ge kläder du inte vill ha längre en andra chans
Vårt slutmål är att skapa en modeindustri där ingenting kan vara skadligt eller oetiskt och där hållbarhet är en självklarhet – det bara händer.
Det här är ett helt annat inlägg, men låt oss börja med att säga att det (uppenbarligen) inte är ditt ansvar som konsument att bära hela tyngden från detta massiva systemskifte.
Och naturligtvis kommer denna förändring att kräva enorma investeringar, tusentals briljanta tänkande-hjärnor för att hitta innovationer som branschen behöver.
Vi har alla vår roll: regeringar behöver skapa ram-och regelverk som gör allt ovanstående möjligt och måste se till att de respekteras. De måste också främja transparens och spårbarhet som respekteras internationellt så att vissa nationer inte kan dra fördel av andra.
Företag behöver förbinda sig till hållbara modeller och metoder. Fast fashion måste få ett slut. Och att hitta ett nytt sätt att göra affärer baserat på ständig förändring och tillväxt är en utmaning, men en spännande sådan.
Vi måste lära oss om hur man konsumerar mode och vara medvetna om vilken påverkan modeindustrin har på miljön och på människor. Vi måste göra smartare val och rösta med våra pengar. Företag och våra regeringar, tro det eller ej, uppmärksammar ibland de saker vi ber om. Om konsumenter efterfrågar mer av hållbara kläder och produktionsmetoder kommer företag att röra sig i denna riktning.