Varför är Hållbart Mode så Dyrt? Allt du bör Veta!

shirts 428627 1280

Låt mig börja det här med att säga att ja, det finns privilegier kring att ha en hållbar stil. Det handlar inte bara om pengar, det handlar också om storlekar som hållbara varumärken erbjuder och lägen för fashionabla second hand-butiker.

Men idag är jag här för att prata pengar.

Faktum är att klä sig mer hållbart är inte dyrt, men att köpa från hållbara varumärken kan vara det.

Det finns hållbara alternativ till snabbmode som kan vara som prisvärda. Till exempel är second hand är vanligtvis mycket prisvärt.

Detta betyder att göra mer hållbara val mest handlar om våra egna beslut, inte till påtvingade prisrelaterade restriktioner.

Varför är hållbart mode så dyrt?

Hållbara varumärken är dyrare än fast fashion märken av en anledning. Men egentligen är dessa två affärsmodeller inte jämförbara: de har inte samma syn på marknaden eller samma principer, så vi kan inte bedöma dem enligt samma kriterier.

Hållbart mode är värdeorienterat, fast fashion är vinstorienterat.

Hållbara varumärken följer inte samma filosofi som de flesta billiga märken heller eftersom när det gäller etiska och miljövänliga varumärken betalar vi för de värden de representerar, inte för statusen de har, som i fallet med lyxmärken.

Det är väldigt enkelt att prova och jämföra hållbara varumärken bredvid omedvetna varumärken och konstatera prisskillnaden, så det här är några av de saker du bör tänka på nästa gång du tittar på priset på ett hållbart producerat plagg. Kom alltid ihåg att du betalar för den verkliga kostnaden för kläderna.

1. Hållbar produktion är inte standarden

Vi har normaliserat omöjligt billiga kläder. Vi firar att vi kan få två par jeans för 150kr till priset av ett, och vi reagerar knappt när vi ser ett plagg som kostar så lite som 50 eller 100kr. Tänk bara hur lång tid det hade tagit och arbetet som hade krävts om du skulle göra det plagget själv!

Hållbar produktion är inte regeln i den nuvarande vinst- och pris-fokuserade modemarknad. Dessa varumärken kommer att ta sig ur de gamla hjulspåren i att göra så billiga kläder som möjligt och istället försöka förbättra kvaliteten på sina produkter, hitta innovativa material och alltid garantera att arbetstagarnas rättigheter respekteras.

Detta innebär att konsumenterna måste ändra sitt perspektiv. Vi måste vänja oss vid att varumärken inte kompromissar och att konsumera annorlunda och tänka på hela processen med klädproduktion.

2. Kostnad per slitage

Ett plagg bärs i genomsnitt 4 gånger. Kanske är hemligheten bakom att normalisera hållbart mode att bära det vi redan äger mer än fyra gånger?

Naturligtvis, om du köper en kappa för 1000kr och du bär den 4 gånger, kommer det att innebära en hög kostnad per användning: 250kr, oavsett om den är hållbar eller inte.

Men låt oss säga att du bär den här kappan en gång i veckan över hösten och vintern. Bara en gång i veckan. Det betyder att du kommer att bära den ungefär 25 gånger och att kostnaden per slitage blir 40kr. Och föreställ dig nu att kappans kvalitet är så hög att du kan bära den en gång i veckan varje höst och vinter under de kommande 5 åren eller de kommande 10 åren och den kommer fortfarande att se ut som ny.

När vi handlar från hållbara varumärken handlar vi från en producent som vill att vi ska behålla de kläderna så länge vi kan, inte för en marknad som anser att mode är engångsprodukter.

3. Du betalar inte bara för ett plagg

Att göra saker bra är viktigare än att bara göra dem.

När du investerar i produkter som produceras av hållbara varumärken betyder det högre priset att dina pengar gör något annat än att bara ge dig en trevlig bit tyg. Det täcker också sociala och miljömässiga frågor och ser till att dina värderingar återspeglas i dina kläder.

Medan priset på etiketten kan verka bra för en konsument som letar efter snabb tillfredsställelse, någon någonstans betalar mn priset.

I denna mening återför hållbart mode den medvetenhet som den moderna industrin verkar sakna.

4. Hållbar produktion är inte massproduktion

Och en av konsekvenserna av att producera mindre är att behöva sälja till ett högre pris.

Stordriftsfördelar kan säljas till omöjligt låga priser eftersom de massproducerar.

Denna idé bygger på konstant tillväxt och snabb expansion. Hur kan det vara hållbart? Hur kan det garantera anständig kvalitet? Tänk att ju mer okontrollerad tillväxten är, desto svårare blir det att övervaka produktionen och de principer som tillämpas på den.

5. Hållbart mode är inte elitistiskt

”High fashion” och designer varumärken är uppbyggda kring idén om exklusivitet och status, inte transparens eller etik.

Hållbara och moderiktiga varumärken kan ha högre pris men de vänder sig till två helt olika målgrupper.

Hållbara varumärken ser inte efter idén om status och exklusivitet, de vill erbjuda en upplevelse av transparens där konsumenten kan skapa en stil som ligger i linje med deras värderingar. De erbjuder kläder som stödjer en livsstil och tankesätt att ta hand om vår miljö och för människor över hela världen.

6. Material

De material och tekniker som används för att tillverka kläder kan göra eller förstöra hållbarheten hos ett plagg.

Detta är ett knepigt ämne som lätt kan användas som en greenwashing-taktik, men hållbara varumärken kommer alltid att försöka överträffa sig själva, hitta nya material, främja innovation och fatta de mest välutbildade besluten om vilka material de ska använda.

Det är därför vi nuförtiden har massor av veganska alternativ till läder, vi kan stödja produktion av ekologisk bomull och vi har unga designers som främjar användningen av noll-avfallsmönster.

På sättet som ekonomin fungerar,  ju mer efterfrågan det är på hållbara material, desto billigare blir de.

7. Arbete

Det finns en studie som tittade på prisuppdelningen för en t-shirt som kostar 29 euro.

I genomsnitt spenderas 0,18 euro av den totala kostnaden för t-shirten på tillverkning (vilket betyder att det är det belopp som betalas till arbetaren per t-shirt), och för att arbetare ska få en lön att leva på bör det beloppet vara 0,45 euro, och det totala försäljningspriset för samma t-shirt skulle stiga med 1,57 euro.

Vad är poängen med mode om, för att konsumera fritt måste miljontals människor vara dömda att leva ett liv som de inte valt, utan medel för att förändra sin situation och inga möjligheter att skapa ett bättre liv för sina barn?

Det finns många sätt att hitta hållbart mode än att köpa högt prissatta hållbara varumärken.

By Katarina

Lämna ett svar

Relaterade inlägg