Enligt en studie är cirka 55 % av konsumenterna villiga att betala mer för ett plagg om företaget har åtagit sig att en positiv social och miljöpåverkan.
Detta innebär att mer än hälften av konsumenterna i världen kommer att vara beredda att betala lite extra för en produkt om det står att det är hållbart, etiskt eller i allmänhet miljövänligt.
Greenwashing är i grund och botten varumärken som lovar dig att deras produkter är miljövänliga och socialt ansvarsfulla utan att faktiskt hålla eller leva efter det löftet
Men är det ett problem att folk vill betala mer för en produkt om den är socialt ansvarsfull och miljövänlig? Betyder det inte att vi är på rätt väg att skapa en grönare modeindustri där fast fashion i framtiden kommer att ses som något avlägset?
Inte direkt. Det är här termen greenwashing kommer in.
De stora fast fashion märkena vet att du är villig att betala mer för ett plagg om etiketten i nacken säger att den är gjord av återvunnet material eller på ett etiskt eller miljövänligt sätt. Så självklart vill de hoppa på tåget för hållbart mode också.
Definitionen av greenwashing
Men det är väl bra? Fast fashion märken som ändrar sin praxis och blir hållbara? Tja, i teorin, ja. Men faktum är att många av de klädmärken som lovar dig miljövänliga kläder håller inte de löften de ger.
De berättar alla fantastiska saker om deras ”hållbara” produkter, men i verkligheten berättar de bara en bråkdel av sanningen, eftersom de bara vill att du ska fokusera på de bra saker de gör.
Detta kallas greenwashing.
Låt oss titta närmare på hur greenwashing fungerar i verkligheten.
Vad är greenwashing exakt?
Greenwashing är i grunden varumärken som lovar dig att deras produkter är miljövänliga och socialt ansvarsfulla utan att faktiskt vara det. Man kan säga att greenwashing är falsk marknadsföring, vilket vilseleder konsumenten att tro att en produkt är mer hållbar än den faktiskt är.
Om du aldrig har hört talas om greenwashing förut här är en definition som kan vara till hjälp:
”Greenwashing är processen att skapa ett falskt intryck eller ge vilseledande information om hur ett företags produkter är mer miljövänligt”
Greenwashing är ett stort problem i modebranschen eftersom det lurar konsumenterna att tro att ett företags produkter är mer miljövänliga än vad de faktiskt är.
Du kanske redan förstår varför greenwashing är ett problem. Nästan alla modeföretag har numera antingen en hållbar linje i sina kollektioner, använder någon sorts miljövänliga material, eller har minst en produkt i sin linje gjord av återvunnet material. Vilket är bra!
Men problemet uppstår när dessa varumärken påstår sig vara verkligt hållbara varumärken trots att de bara gör det minsta för att kunna göra dessa påståenden.
Många märken, och särskilt fast fashion märken, gör bara dessa vinstkrav. De gör faktiskt ingen skillnad. De vet bara att du är villig att betala mer för skjortan, om etiketten säger hållbart.
Tänk efter – är det inte tokigt att du kan köpa en ”hållbar” produkt för bara 200kr? För att en produkt ska anses vara riktigt hållbar räcker det inte att den är tillverkad av miljövänligt tyg. Det här tyget ska förses med resurser på ett hållbart sätt, arbetarna som tillverkade kläderna ska få en rimlig lön.
Det finns en anledning till varför riktigt hållbara produkter kostar mer. Försörjningskedjan kommer oundvikligen att bli dyrare om dessa ”boxar” måste kryssas. Så hur kan företag göra en verkligt hållbar och miljövänlig produkt för 150 eller 200kr?
Kommer du ihåg hur greenwashing handlar om att lura konsumenten att tro att en produkt är mer miljövänlig än den faktiskt är?
Företag inser att de kan tjäna mer pengar på en produkt om de hävdar att den är hållbar – även om de inte har förändrat mycket i produktionen av den.
Detta betyder att de företag tjänar mer pengar på produkter de inte spenderat så mycket mer på att skapa.
Så varför faller folk för greenwashing? Låt oss ta en närmare titt på det nedan
Hur påverkar greenwashing konsumenten?
Vi är nog alla skyldiga till det. att köpa en vara från ett varumärke som vi trodde var mer hållbart än vad det faktiskt var. Vi hade goda avsikter. Men hamnade i greenwashingfällan.
Greenwashing får konsumenten att tro att de gör något bra för miljön när motsatsen faktiskt är fallet. Greenwashing begränsar då konsumentens möjlighet att göra ett miljövänligt val.
Det kan också göra konsumenten mer skeptisk till alla typer av gröna produkter eftersom konsumenten kommer att börja tro att alla företag är greenwashing inklusive de produkter som faktiskt är miljövänliga och hållbara.
Så greenwashing är faktiskt ett stort problem. Men låt oss ta reda på hur stort problem greenwashing faktiskt är.
Vilka är Greenwashings främsta problem?
Okej så nu vet vi svaret på frågan; vad är greenwashing, vi vet att det är dåligt, men vi vet också att det kan vara ganska svårt för en konsument att genomskåda greenwashing.
Greenwashing ger konsumenterna intrycket att produkten är grönare än den faktiskt är. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att se genom bedrägeriets slöja.
De främsta problemen med Greenwashing kan hjälpa dig att upptäcka vilka märken som gör sig skyldiga till greenwashing.
Det kan hjälpa dig att svara på frågan ”vad är greenwashing”, och kommer definitivt att hjälpa dig att få en bättre förståelse av termen.
1. Dold avvägning
Den dolda avvägningen är när ett företag märker en produkt miljövänlig utifrån några få saker samtidigt som inte ta upp andra viktiga faktorer.
Ett exempel på detta kan vara ett företag som tar upp användningen av återvunnet material i en produkt, men som inte tar upp hur eller var denna produkt tillverkades, hur mycket utsläpp det kostade att tillverka eller hur dessa återvunna material har tagits fram. Så tänk på om ett företag inte är öppet för hållbarheten hos en produkt som helhet.
2. Inga bevis
Om ett företag gör ett miljöpåstående utan att backa upp det med några bevis är det också ett varningstecken. Se till att kontrollera om företaget har ett lättillgängligt bevis på sitt påstående innan du tror det.
3. Otydlighet
Om ett företag använder många ord som är vagt definierade är detta också ett problem. Genom att använda dåligt definierade termer är det svårt för konsumenter att identifiera vad företaget egentligen menar när de använder dessa termer, vilket kan få konsumenten att tro att företaget gör mer än vad de faktiskt gör.
4. Irrelevans
Om ett företag lägger upp något på sin webbplats är det lite irrelevant när det kommer till miljövänligheten hos produkten bör du också varnas för. Som om ett företag säger att en viss produkt är fri från en hård kemikalie som faktiskt inte är tillåten i ditt land – om det är en självklarhet och de fortfarande lägger den på sin hemsida, vill de att du ska tro att de är bättre än de faktiskt är.
5. Mindre dålig än andra
Om en produkt påstår sig vara mer miljövänlig än andra produkter i branschen men branschen i sig själv har ett rykte om sig att vara miljöovänlig. Då är det ingen stor prestation att vara en bråkdel bättre än ett företag som är mycket förorenande och inte alls miljövänligt.
6. Lögn
När ett företag annonserar något som helt enkelt inte är sant. Som att påstå sig vara CO2-neutral men faktiskt inte vara CO2-neutral.
7. Att använda falska etiketter
Att hävda att en produkt har en certifiering som faktiskt inte ens existerar. Detta sker ofta genom falsk etikettcertifiering.
Varför är greenwashing dåligt?
Så varför är greenwashing dåligt? Från avsnittet ”vad är greenwashing” vet vi att greenwashing är en term som används för företag som får konsumenter att tro att de köper en produkt som är mer socialt ansvarstagande och miljövänlig än den faktiskt är. Så i princip falsk marknadsföring.
Problemet med detta är att konsumenten tror att hon/han gör något bra för miljön när resultatet i verkligheten är det motsatta. Greenwashing leder sedan människor med de bästa avsikterna till ohållbara handlingar.
Du kan då förbise företag som faktiskt gör skillnad för miljön och som faktiskt har en hållbar försörjningskedja.
Så inte bara kommer greenwashing företag lura dig att tro att du gjort något bra för miljön när motsatsen förmodligen var fallet. Du kommer förmodligen att ha betalat mer pengar också.
Så i princip gör greenwashing att du betalar mer pengar för en produkt som faktiskt är skadlig för miljön utan att konsumenterna ens inser det. Det är vad jag skulle kalla ett stort problem.
Hur undviker man greenwashing?
Så hur kan du undvika greenwashing? Nåväl, ett enkelt steg vore att köpa färre saker och bara köpa vintage- eller gamla kläder. Men om du vill veta om ett företag greenwashar finns det några saker du kan titta på.
Först och främst kan du använda de främsta kriterna ovan för att hjälpa dig att se igenom ett varumärkes marknadsföringsstrategi. Men det bästa du kan göra är att undersöka ett varumärke till botten.
En annan sak är att lita på din magkänsla. Om det känns för bra för att vara sant – är det förmodligen det.
Vilken information tillhandahåller de på sin webbplats? Använder de bara stora tjusiga ord eller tillhandahåller de faktiskt information för att backa upp det? Du kan också undersöka varumärket på internet för att se om de har ett dåligt rykte.
Om företaget använder vilseledande ord eller om hela bilden inte stämmer överens är företaget förmodligen ett greenwashing företag. Kom också ihåg att titta närmare på eventuella grafer du kan hitta på deras hemsida. Siffror är lätta att manipulera, så kom ihåg att titta närmare på dessa.